A tolerancia, az odafigyelés és az elfogadás helye - mocskos tetű gyűlölködőknek kívül tágasabb!

Safe Space

Safe Space

Oscar Trigger

2017. március 02. - Bajtay_Csordáss_Jusztícia

Ezt is megértük hát. Sikeres angol középfokú vizsgám letétele után elégedetten dőlhettem hátra kedvenc kézműves sörfőzőházunk kiselejtezett fotelekből nagy kreativitással összeácsolt pamlagján, és büszkén tekinthettem a barátaimra. A legjobb filmnek járó Oscar-díjat egy meleg, afroamerikai fiatal férfiről szóló alkotás kapta. És bár maga a tény, hogy az Academy Awards díjként funkcionáló szobrocskáját hímsoviniszta módon Oscarnak nevezik (nem pedig, teszem azt, Oscarinának vagy Onaniának), a fellelhető pozitívumok apropóján elgondolkodhattam a filmvilág és színésztársadalom progresszivitásának létén vagy nemlétén.

 

Történnek pozitív irányú változások a film és színház világában. Ez tény. A Holdfény sikere mellett elég, ha arra gondolunk, hogy a londoni Globe Theatre Romeo és Juliet előadásán végre afroangliai  actor játszhatta Romeot. Bár a röfögő, kirekesztő jobboldaliak felháborodva tiltakoztak ez ellen, olyan nevetséges érveket citálva fel, hogy egy veronai nemesifjú aligha bírhatott afrikai gyökerekkel, mi nevetve söpörjük le ezen vádakat. Csak a reménytelenül ostoba cis white male-ek nem látják a sorok és a szereposztás mögött megbúvó intertextuális, interperszonális és interlokális metaplotot, az áttetszően izgató metaforák kristályosan tiszta rendszerét. A történet ugye Olaszországban játszódik, ahol manapság egy csomó háborús menekült afroafrikai él; a Romeot alakító actor afroangliai; Angliában megtörtént a Brexit; Romeo meghal, akárcsak a remény, hogy Anglia az európai közösség tagja marad; és mi szimpátiát érzünk mind a menekültek mind Romeo iránt. A mondanivaló világos: szeresd a menekülteket éppúgy, mint Romeot Juliet, mert a Brexit épp olyan módon végzi ki a toleráns Angliát, mint az afroangol Romeot a perzselő, heteroszexuális szerelmi szenvedély. Ez csak világos, nem?

Ami viszont mostanában a leginkább triggerelheti a szociális igazságosság harcosait, az a lépten-nyomon az arcunkba tolakodó whitewashing. Aki nem ismerné a kifejezést: így hívjuk azt a jelenséget, mikor teljesen indokolatlanul megváltoztatják egy szereplő etnikai hovatartozását. Michael Jacksont egy róla szóló filmben például egy... egy fe-hér szín-ész fogja alakítani! Mi ez, ha nem rasszista üzenet? Az afroamerikaiak talán nem elég jók a szerepre?

Vagy ott van az új Ghost in the shell movie. Bár progresszív leszbikus sex-jelenet is került a filmbe, a főszereplő Motoko Kusanagi majort a 100 %-ban fehér Scarlett Johansson alakítja! Micsoda kirekesztés ez! Ráadásul nevetségessé teszi az egész filmet, hiszen ki hinné el egy fehér nőről, hogy valójában japán? Azt hiszik a kedves alkotók, hogy a néző ostoba, és kérdés nélkül benyel minden indokolatlan, rasszista indíttatású casting-mistake-et?! Fimesztétika-turkológia szakos ismerőseim egybehangzóan állítják, ha lenne elég... what's power... hatalmuk, mindörökre kiűznék a casting világából a jobboldali érzelmű, bigot cisgendereket. Ezek a figurák épp annyira képtelenek a nyitott gondolkodásra, mint egy elefánt a skateboardingra. Egyik nap ezt hangoztatják, másik nap azt; szánalmas és átlátszó módon próbálják magyarázgatni a világképüket, a doktrínáik közé erőltetni a valóságos történéseket. Csak a legmélyebb megvetés hangján szólhatunk az efféle alakokról.

A bejegyzés trackback címe:

https://safespace.blog.hu/api/trackback/id/tr2512304513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whoamiohmy 2017.03.09. 21:37:59

Az egyébként meg nekem, patriarchalista elnyomo cisz hetero férfinak (hogy mennyire elnyomo és patriarchalista vagyok, arról álljon itt egy kis tortenet: a minap egy progresszív feminista ismerősöm kérésére a feminizmus jelképét rajzolgattam, nevesul egy rombuszt, benne középen függőleges vonallal, melynek a tetejen egy méretes pötty állt, a csiklot szimbolizalando, mikor észrevettem, hogy a Mindenek Felett Álló Női Nemiszerv eme stilizált ábrázolására NEM RAJZOLTAM SZORSZALAKAT!!!! holott már a játszótéri, kora gyermekkori ábrázolásokon is rajta van a szőr! Innen látszik, hogy automatikusan elvárnám a Legszentebb Szentség eme borotva általi megcsonkitasat, holott több progresszív feminista nőgyógyász is bebizonyitotta, hogy ez a csonkolas milyen borzalmas egészségügyi következményekkel jár!!! Halistennek azonnal tudtam jelentkezni egy javító atnevelő táborba, így e sorokat már jól megérdemelt büntetésem töltese közben írom) is szembetűnő hogy egy japán Manga sorozat főszereplője miért fehér nő...

KalmanBlog 2017.03.13. 21:36:43

Lehet kérni, hogy kevesebb magyar szó legyen a cikkekben? Azon kívül, hogy az érthetőséget rombolja ennek a ciszheteró őskövület nyelvnek a használata, engem még triggerel is a maszkulin volta.

Segítségként:

Történnek - happening
pozitív - positive
irányú - direction
változások - changes
a - the
film - film (de mennyivel jobb így)
és - and
színház - theater
világában - World

KalmanBlog 2017.03.13. 21:43:53

És tegyük hozzá, hogy a Romeo és Juliet kapcsán sem lehet teljes az örömünk. Ha a mi Robertánk rendezte volna, akkor a csúnya heteroszexuális vonzalom helyett fölöntúli homoerotikus szerelmet kapnánk. (vagy az LGBTQ skála valamely egyéb vonzalmát, amit csak evilági színház megjeleníteni képes)

F. Nagy Zakariás · www.safespace.blog.hu 2017.03.14. 08:15:22

@KalmanBlog: Én a múltkor az esztétika-teátrika szakos gendersemleges lelki társammal elmentem Felföldi Robi egyik progresszív rendezésére, a Franz Cafka - A szexkastély c. darabra. Nagyon tanulságos volt, azonkívül zseniális. Finom, metaforikus homo- és poliszexuális utalásokkal adott új jelentésréteget a darabnak. A kedvencem az volt, mikor János vitéz leszopta Shakespeare-t, miközben Josef K. megdugta hátulról a csótánnyá változott Gregor Samsát.
Bah, erről írnom kell egy színházi naplót!

F. Nagy Zakariás · www.safespace.blog.hu 2017.03.14. 08:17:10

@whoamiohmy: Az ostoba cis white male-ek azzal mentegetőznek, hogy Kusanagi Motoko robottestet kapott, ami simán készülhetett kaukázusi mintára. Meg azzal jönnek, hogy az eredeti animációs filmben is zöld az őrnagy szeme, ami szintén nem japán vonás.
Mi, felvilágosultak persze lesöpörjük az efféle érveket, és közösen ordítjuk: whitewashing, oooooh!
süti beállítások módosítása